Odborné stanovisko Asociace autoškol ČR, z.s. k návrhu novely zákona o silničním provozu podaného Ministerstvem dopravy 1. 2. 2019

6.2.2019

Hlavní teze a doporučení odborného stanoviska Asociace autoškol ČR, z.s. k návrhu novely zákona o silničním provozu podaného Ministerstvem dopravy 1. 2. 2019 do systému eKLEP: Odkaz na kompletní materiál zde: https://apps.odok.cz/veklep-detail?pid=KORNB8YDBH6N

Asociace autoškol ČR jako nejvýznamnější spolek sdružující provozovatele autoškol, kteří mají v hlavní náplni práce vzdělávání řidičů, a to jak nových řidičů, tak profesionálů, se znepokojením reaguje na připravovaný návrh zákona, který nereflektuje ověřené přístupy nám blízkých okolních států ke vzdělávání i sankcionování řidičů.

 1. Hlavní a zásadní nedostatky navrhované novely zákona v bodech:

a) Změny ve správním trestání
Návrh se zaměřuje na kosmetické, byť zdánlivě systémové změny sazeb za přestupky,
přičemž tyto nejsou logické a neodpovídají plně závažnosti.
 
b) „Řidičský průkaz na zkoušku“ jako pouhé snížení počtu maxima bodů začínajícím řidičům
Pouhé zvýšení represivního přístupu k začínajícím řidičům bez edukativní části nezvýší jejich
kvalitu v době zákazu řízení, možná dokonce zhorší jejich motorické návyky.
 
c) K preventivnímu působení bodového systému a možnosti informování o záznamu bodů
Princip bodového systému je založen na „obavě ze ztráty ŘP na základě vědomí o
nedostatečném počtu bodů“. Stávající ani navrhovaný způsob tuto informovanost neřeší.
 
d) Absence výchovné práce s problémovými a ohroženými řidiči
Neuplatňovat pouze represi, ale v rámci správního trestání přijmout některé osvědčené
instituty trestního práva, umožňující preventivní a výchovnou práci s ohroženým řidičem.
Stejně tak v průběhu zaznamenávání bodů.
 
e) Umožnění řídit traktory po udělení řidičského oprávnění na nákladní automobil
Dne 19. 1. 2013 byla v souladu se směrnicí 2016/126/ES tato nelogická možnost zákonem
zrušena a nyní se bez jakékoliv diskuze s odborným sektorem opět vrací. Navíc ve variantě
možnosti řídit traktor s mnohatunovým přípojným vozidlem bez držení skupiny C+E.
 
 
2. Asociace autoškol ČR, z.s. doporučuje následující řešení (doplněno o podrobnosti v příloze):
 
Add 1 a) Změny ve správním trestání
Přepracovat skutkové podstaty přestupků a skutečně je odstupňovat podle závažnosti.
 
Add 1 b) Druhá fáze vzdělávání začínajícího řidiče po udělení řidičského oprávnění
(Přijmout rakouský model a edukativně a výchovně pracovat s mladým řidičem v období min. 1 roku
po získání ŘP, dopravně-psychologický rozbor, praktické ověření jeho řízení v autoškole, nadstavbový
kurz bezpečné jízdy.)
 
Add 1 c) Informování řidiče o udělení trestných bodů a jejich výši v okamžiku uložení sankce
Řidič musí vždy dostat informaci o záznamu každého bodu do svého bodového konta tak, aby jej
obava ze ztráty ŘP donutila bezpečněji a ohleduplněji řídit motorové vozidlo. Stát tuto informaci musí
zajistit vhodným způsobem vždy s vydáním každého rozhodnutí.
 
Add 1 d) Výchovně a edukativně pracovat s ohroženým řidičem (namísto trestu zákazu činnosti a
při dosažení určitého počtu bodů, např. 8 bodů z max. 12)
Řidič, kterému hrozí zákaz řízení či vybodování, by měl mít možnost získat tzv. „druhou šanci“ a
„polepšit se“, tedy pracovat na zlepšení svého myšlení i kvality řízení. Může to být prostřednictvím
tzv. „veřejně prospěných prací v dopravě“, praktických a teoretických hodin v autoškole podle typu
přestupků, dopravně-psychologický rozbor svých přestupků, atd. K represi přistoupit až po selhání
preventivního působení.
Výsledkem bodového systému pak má být zodpovědný a ohleduplný řidič. Ideální je tedy dát mu
povinnost sebereflexe ještě před odebráním ŘP tak, aby si uvědomil nutnost dodržovat stanovená
pravidla silničního provozu a aplikoval je v praxi. Pokud se již vyboduje, měly by taktéž nastoupit
shora naznačené instituty.
 
Add 1 e) Řízení traktorů se skupinou C
Zásadním problémem je přímý rozpor se Směrnicí 2016/126/ES v článku 4. Podrobnosti jsou uvedeny
v příloze.
 
 
3. Závěrečné doporučení Asociace autoškol ČR, z.s.
 
Asociace autoškol ČR, z.s. důrazně doporučuje tento návrh novely zákona stáhnout
z projednávání a kompletně jej přepracovat, protože připomínkové řízení ani
pozměňovací návrhy nepovedou k dosažení deklarovaného cíle, tedy ke zvýšení
bezpečnosti silničního provozu v České Republice.
 
Věříme, že výše uvedené podněty budou přínosné pro přípravu nového návrhu změny zákona.
Asociace autoškol ČR je připravena a odhodlána dále pracovat na zvýšení bezpečnosti silničního
provozu formou zvyšování kvality vzdělávání řidičů v České Republice a na spolupráci na legislativních
změnách.
 
 
Za výkonnou radu spolku
 
Asociace autoškol ČR, z.s.
Čajkovského 1
130 00 Praha 3
 
JUDr. Ing. Ondřej Horázný
předseda spolku
asociace@autoskol.cz
www.asociaceautoskol.cz
 
Přílohy:
 
1. Odborné stanovisko AAČR novela zákona č. 361-2000 Sb.-úvod
 
2. Odborné stanovisko AAČR novela zákona č. 361-2000 Sb. - rozbor
 
3. Druhá fáze výcviku řidičů AAČR 2019-02-01
 
4. Evaluation of Austrian 2nd phase_Michael Gatscha
 
5. Přestupky a body platný stav k lednu 2019
 
6. Reforma právních základů pro zdokonalování řidičů v Rakousku
 
7. Programove-prohlaseni-vlady-cerven-2018

Autor: Asociace Autoškol   |   Sekce: Zajímavosti a články   |   Tisk   |   Poslat článek známému


Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Přihlášení

Jméno:
Heslo:
přihlašovat automaticky  

  Poslat heslo

Jaký způsob výcviku motocyklů preferujete?

74% (13337)

11% (2028)

2% (447)

11% (2075)




Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2024