Výcvik na moto
16.9.2009
Výcvik na moto
16.9.2009 21:00 vložil aš Aujezdský (aš Aujezdský) IP: 10.0.104.66
jak jsme se mohli dozvědět z posledního čísla autoškolských novin (obdrželi platící členové asociace začátkem září), probíhájí různé diskuze na téma výcvik na motocyklech s dvojím ovládáním či bez něj a za jakých podmínek. Rád bych zde na toto téma rovázal diskuzi. Přivítám Vaše názory, zkušenosti a doporučení. Pojďme o tom mluvit, dřív něž chytré hlavy schválí nějáký paskvil. Budeme tak lépe připraveni řešit tento problém zavčas a hájit zájmy autoškoláků.
úvaha
16.9.2009 23:45 vložil Mablees (Mablees) IP: 90.183.241.238

Pozor aby nám pak ale někdo nevnutil motorky bez řidítek na všechny skupinky A , za předpokladu 10 h na cvičišti a dalších 13 v provozu bez řidítek . . . kolik by pak ten výcvik stál . . už takhle mám rok od roku pocit že těch A1 ubejvá (rodiče nechtějí moc investovat 5 tis. za výcviky) . . a to je možná další zajímavé související téma . . v 16 letech nepříjdou - nejezděj ,ale v 18 letech si A s autem udělaj, nejezděj ale v 21 letech se příjdou třikrát povozit a za 14 dní si koupí 650 ccm (minimálně čím silnější tím lepší) .
výcvik na moto
20.9.2009 19:55 vložil aš Aujezdský (aš Aujezdský) IP: 10.0.104.66
výcvik na moto
20.9.2009 19:58 vložil aš Aujezdský (aš Aujezdský) IP: 10.0.104.66
uvaaha
2.10.2009 19:25 vložil Ing. Aleš Horčička () IP: adsl-static-82-202-17-137.liberec.tiscali.cz (nere
a) ano, rizeni motocyklu je vysoce specializovana cinnost... (souhlasite)
b) ano, kazda vysoce specializovana cinnost musi byt draha...
c) ano, nevidim problem v tom aby mala motorka stala 10tisic a velka 20tisic - vycvik musi byt narocny a to zadarmo nejde....
ja neustale tvrdim ze radsi udelam jedno klienta za 20k poradne, nez stihnout 2 za deset...
tak tolik z tohoto soudku....
uvaha
3.10.2009 18:19 vložil aš Aujezdský (aš Aujezdský) IP: 10.0.104.66
a) dneska každý kdo přijde na moto se cítí specialistou
b) co je drahé ještě nemusí být dobré
c) plně souhlas, bohužel stačí jeden moula, který bude dělat moto za 2.500 a je vymalováno.
Čecháčství v tomhle funguje, pročti si diskuze na webech a je to jasný-pořád stejná píseň- chodím do aš nic neumím, vyhodili mě, jezdím polovinu jízd,atd. Ono totiž lidi ještě pořád nepochopili, že za 6tis. to prostě pořádně udělat nejde.
Čili dokud lidi sami nepochopí, vidím tuto situaci bídně.
Re: uvaha
6.10.2009 13:51 vložil Ing. Aleš Horčička () IP: 50.100.broadband5.iol.cz (neregistrován)
aš Aujezdský napsal
Ano Aleši souhlasím s Tebou, alea) dneska každý kdo přijde na moto se cítí specialistou
b) co je drahé ještě nemusí být dobré
c) plně souhlas, bohužel stačí jeden moula, který bude dělat moto za 2.500 a je vymalováno.
Čecháčství v tomhle funguje, pročti si diskuze na webech a je to jasný-pořád stejná píseň- chodím do aš nic neumím, vyhodili mě, jezdím polovinu jízd,atd. Ono totiž lidi ještě pořád nepochopili, že za 6tis. to prostě pořádně udělat nejde.
Čili dokud lidi sami nepochopí, vidím tuto situaci bídně.
ad a) to souhlasím, a ne jen na moto...
ad b) naprosto souhlasím, nicméně předpoklad je, že když si klient zaplatí nadstandardnější cenu za výcvik, tak si to spíše pohlídá... (ač myslím, že největším problémem je to, že klient neví co vlastně má dostat...)
ad c) ano, to je neverending story, nicméně i on spadá pod zákony ČR :)
Re: Re: uvaha
6.10.2009 19:55 vložil Mablees (Mablees) IP: 90.183.241.238

možná zajímavý příklad z praxe : Autoškola má motocykl pouze do 25 kw (JAWA), následně po úspěšné zkoušce jde do jiné autoškoly na rozšíření nad 25 kW . Tam se nejdříve diví že by se měl povozit před zkouškou (úplně jiný motocykl) a hlavně že by měl platit za jízdy které přece zákon neukládá (tak mu to řekli v první autoškole - žádný výcvik jen Vás předvedou na zkoušku) - třešinka na dortu už pak je jen to že po první jízdě jsou ještě rádi že jim konečně někdo ukázal jak se vůbec motocykl má ovládat . Doba jde dopředu - styl jízdy a výkon motocyklu taky . . .
Výcvik A
10.10.2009 07:50 vložil Preuss (Preuss) IP: gw-samnet.cust.termsnet.cz
Re: Výcvik A
10.10.2009 16:29 vložil Mablees () IP: 90.183.241.238 (neregistrován)
výcvik ve dvou je nesmysl
13.10.2009 00:45 vložil Rokba () IP: lbcfree.nfx.cz (neregistrován)
Jaké to má důsledky? Pocit falešného bezpečí, ačkoli každý přece ví, že pokud žák udělá tak fatální chybu, že motorka padá, tak mu v tom učitel nezabrání. Přenesení zodpovědnosti ze svéprávného a předpokládám, že předpisů znalého žáka na bezmocně přihlížejícího učitele, který v pádu svému žákovi provede leda tak perforaci břišní dutiny homologovanými druhými řidítky. Trpící přetížené motorky, které vláčí zadek po zemi. Padesátikilové začátečnice, které se snaží manévrovat s motorkou, když jim za zadkem sedí chlap s dvojnásobnou hmotností. Učitele, který stejně není schopen kontrolovat situaci, neboť před ním sedí osoba značně větší tělesné konstituce, přes kterou prostě nic nevidí, atd.
Mimo jiné tento systém také nahrává existenci "odborných lektorů", kteří kdesi ukořistili jawu v pokročilém stadiu rozkladu a nyní s ní svým svým žákům za 2500 předávají takové perly, jako "brzdí se vždycky zadní brzdou"...
K té trestněprávní odpovědnosti uvádím příklad z leteckého výcviku - tam pilot žák také musí po základním výcviku provádět sólo lety, i když ještě nemá licenci. A když s tím práskne o zem, je to jeho chyba....
souhlas
13.10.2009 14:01 vložil aš Aujezdský (aš Aujezdský) IP: 10.0.104.66
druhé ovládání A
13.10.2009 15:33 vložil Viktor Porkert () IP: snat8.klfree.cz (neregistrován)
Dejte obě možnosti a ať si výcvik dělá každý podle svého přesvědčení. Bez druhého učitele ale výcvi bude dražší. Porkert
Re: druhé ovládání A
13.10.2009 16:41 vložil Rokba () IP: lbcfree.nfx.cz (neregistrován)
Viktor Porkert napsal
Máte pravdu, že motocyklista má zodpovědnost, ale modelový příklad. Řidič motocyklu odbočuje vlevo a nedá přednost protijedoucímu vozidlu. Dojde k nehodě. Jestliže mu to vypnu, dojde k soudu, že by to stihl a k nehodě by nedošlo. Jestliže mu to nevypnu, dojde k soudu, že jsem mu to měl vypnout.Dejte obě možnosti a ať si výcvik dělá každý podle svého přesvědčení. Bez druhého učitele ale výcvi bude dražší. Porkert
a) porušil dopravní předpisy, které v té době již měl znát
b) porušil pokyn učitele, který na něj jistě do interkomu zařval ať stojí
- tím pádem akceptoval riziko plynucí ze svého jednání a musí za něj nést následky včetně hrozícího pádu, pokud učitel vypne zapalování.
Asi by samozřejmě bylo potřeba trochu hlouběji rozpracovat zákonem stanovenou zodpovědnost učitele a žáka, aby takový spor nemohl vzniknout. Koneckonců úprava, kdy učitel odpovídá za vše a žák za nic, je dost nešťastná. V zahraničí existují modely výcviku bez autoškol, kdy si každý už od začátku zodpovídá za své jednání, a žádná jatka se tam na silnicích neodehrávají.
Re: Re: druhé ovládání A
14.10.2009 12:06 vložil luky (luky) IP: 217.75.broadband7.iol.cz
Rokba napsal
Tak pokud nedá přednost tak:a) porušil dopravní předpisy, které v té době již měl znát
b) porušil pokyn učitele, který na něj jistě do interkomu zařval ať stojí
- tím pádem akceptoval riziko plynucí ze svého jednání a musí za něj nést následky včetně hrozícího pádu, pokud učitel vypne zapalování.
Asi by samozřejmě bylo potřeba trochu hlouběji rozpracovat zákonem stanovenou zodpovědnost učitele a žáka, aby takový spor nemohl vzniknout. Koneckonců úprava, kdy učitel odpovídá za vše a žák za nic, je dost nešťastná. V zahraničí existují modely výcviku bez autoškol, kdy si každý už od začátku zodpovídá za své jednání, a žádná jatka se tam na silnicích neodehrávají.
Re: Re: Re: druhé ovládání A
14.10.2009 12:39 vložil Rokba () IP: lbcfree.nfx.cz (neregistrován)
luky napsal
To potom nemusí být ani v autě druhé ovládání a můžeme si tam vykládat i bez interkomu :-)Proč by žák alespoň na motorce neměl mít za své chování zodpovědnost? Proč pořád v lidech podporovat pocit, že položí na stůl pár tisíc a autoškola se bez jejich vlastní snahy nějakým zázrakem postará o jejich řidičák? V poslední době je spíš o strach říct žákovi, že nedal přednost, protože místo aby sklopil hlavu a styděl se, tak blbě kouká. A těch stížností od maminek a tatínků, kterým komisař vyhodil synka/dceru neoprávněně, protopže to že "chodec na přechodu musel uskočit snad není tak velký přestupek"... Jen ať se lidi naučí, že je pořád nikdo nebude vodit za ručičku.
druhé ovládání
14.10.2009 18:33 vložil aš Aujezdský (aš Aujezdský) IP: 10.0.104.66
Druhé ovládání
19.10.2009 11:36 vložil AŠ Černý () IP: 233.238.broadband5.iol.cz (neregistrován)
Re: Druhé ovládání
19.10.2009 13:06 vložil Mablees (Mablees) IP: 90.183.241.238
AŠ Černý napsal
Martine, máš sice pravdu, ale na druhou stranu je nutno si také uvědomit, že právní podvědomí a chování lidí na silnici je u nás na trochu jiné úrovni, než v západních zemích. Tím nechci odsuzovat návrh na provádění výcviku na motorce bez druhých řídítek. Ale je třeba pro takový výcvik vytvořit potřebné podmínky, tedy především odpovědnost za škody, vztah ostatních řidičů vůči sestavě cvičné a doprovodné vozidlo apod. Tedy nelze jen říci: od tehdy bude jen výcvik na moto bez 2. ovládání, aniž by se neřešila řada dalších souvisejících věcí. Já osobně bych vše řešil postupně, např. začít s takovým výcvikem při rozšíření z Ao na An. To by měl zájemce již umět motorku zvládat.
výcvik moto
30.10.2009 08:05 vložil Jirka Martínek () IP: 29.225.broadband7.iol.cz (neregistrován)
Martine, uvědom si, v kolika případech zasáhneš do řízení motorky, aby nedošlo k ohrožení bezpečnosti sebe, či provozu a to i žákům, kteří jsou poměrně zkušení? Já bych řekl, že v 50 procentech zasahuji.
Příklad z nedávna: paní, 45 let, ŘP. sk A 18,B od 18 let, zkušená řidička, jezdí s dodávkou, na moto jezdí občasně. Řekl by sis, že je to v pohodě. Při jízdě jsem opakovaně musel zasahovat: nedání přednosti v jízdě z prava,
nezvládnutí řízení - nepřiměřená rychlost atd...
Další z argumentů - že jízda s učitelem na jednom stroji je jednodušší podle mého neobstojí. Jízda v tandemu je přeci mnohem horší a začátečník by na ni měl být připraven. Bude-li v AŠ jezdit sám, pak bude mít problém udržet moto ve dvou na silnici a nebude počítat, že má jet jinak, než když jede sám.
A k ekonomice výcviku. Počítal někdo, kolik budu muset mít pro výcvik každé skupiny strojů, když mi některé budou stále stát v opravě? Budu-li mít jeden stroj, kolik udělám jízd, když budu víc opravovat, než jezdit? Jsem optimista, předpokládám, že motorka bude ležet na silnici cca po 10 hod. To je v sezoně po pár dnech. Na čem pak budu jezdit tu dobu, než to opravím? Na jiném stroji, který musím mít v záloze. A jakou moto si do zálohy koupím? Nějakou plečku, protože bude co chvíli ležet na silnici...
Takže jsme opět tam, kde dřív, bude se jezdit na starých strojích. A kde bude cena výcviku?
Kdo dá za ŘP sk. A21 20 tisíc? Kolik lidí do roka přijde? Minimum, v tom případě nemá cenu moto držet, nebudu přeci nabízet ztrátovou službu. Proto zruším výcvik sk. A.
Navíc jsem zvědav, kdo a za kolik mi moto a žáky pojistí...Je to pořád dokola.
Omlouvám se, že jsem se sáhodlouze rozepsal, ale nedá mi to...
Re: výcvik moto
30.10.2009 11:10 vložil Rokba () IP: lbcfree.nfx.cz (neregistrován)
Ano, to je pravda. Ale podle mě to často pramení právě z toho, že žák necítí zodpovědnost, protože má za sebou učitele, který je tu přece "od toho, aby zasáhl". Pokud člověk ví, že chyba ho bude opravdu bolet, tak si dá zatracený pozor.
AD: Jízda v tandemu je přeci mnohem horší a začátečník by na ni měl být připraven.
Začátečník se má rozjezdit sólo, aby poznal chování stroje. Nejméně rok nikoho v žádném případě nebrat, přinejmenším do té doby, než se z něj stane mírně pokročilý jezdec, Takže výcvik v tandemu je jako kdyby se medici učili v prváku operovat mozek. Navíc nebudeme si nic nalhávat, ale ten tandem je často spíš ke škodě věci. Občas vídám konkurenci, kterak stojí na křižovatce, učitel nohy na zemi, drží moto, žák nohy na stupačkách....to je výcvik jak se sajdkárou :)
AD: Jsem optimista, předpokládám, že motorka bude ležet na silnici cca po 10 hod.
No to by bylo ještě dobrý, to já zažil i lidi, kteří to na cvičáku položili za hodinu dvakrát :) Ale to chce mít nahatou motorku a samozřejmě padáky. A když mi žák ve třetí třetině výcviku při nasedání u benzinky položil Bandita, zatímco jsem si nasazoval helmu, tak jsem mu ten blinkr naúčtoval....
AD: Navíc jsem zvědav, kdo a za kolik mi moto pojistí
No, nikdo....anebo to bude taková pálka, že se to nevyplatí.
druhé řízení
30.10.2009 22:43 vložil Marcel Zíma () IP: r11fo131.net.upc.cz (neregistrován)
Výcvik na moto
31.10.2009 12:32 vložil Hlaváček () IP: 211.88.broadband7.iol.cz (neregistrován)
V dnešních 13 hod je nařízena 1 hod na AC.Pro žáky, kteří již na motorce seděli žádný problém.Pak k vám přijde žák nebo žákyně ve 14 letech a chce dělat skupinu AM.Pochopitelně o motorce nic neví.Kdo z Vás si lajzne tohoto žáka pustit po 1 hod. na AC do provozu na motorce 125 cm3.Já teda rozhodně ne.Další velký problém:spousta žáků nedosáhne bezpečně na zem,takže při prvním zastavení spadne i s motorkou.Určitě všichni budete říkat,tak proč ho bereš do výcviku.Dnes můžu,protože jsem za něj zodpovědný a motorka pod mojí váhou klesne o pěkný kus dolu.Po úpravě zákona mají malí lidé prostě smůlu.A konečně,kolik bude stát AŠ na motocykl pokud bude např.10 hod.na AC a 13hod. v provozu s tím že za žákem budete jezdit autem.Můj názor je: Na silné motorky klidně zvednout věk na 24 let i stím,že budou jezdit výcvik i zkoušku sami .Jinak bych se toho hodně bál.Hlavně skupiny AM a A1.
má úvaha na dané téma
1.11.2009 01:37 vložil MATY (MATY) IP: 85.5.broadband6.iol.cz
Navrhoval bych variantu mít možnost provádět výuku a výcvik individuálně na oba způsoby s daným minimálním počtem hodin jízd, ale v mnoha ohledech s vyššími nároky na dovednosti žadatele. Jak již bylo řečeno výcvik na motocyklu je velice individuální záležitost a dle mého názoru je téměř nereálné aby jednotný způsob výcviku vyhovoval všem žadatelům. Ovšm jednotným cílem by mělo být zkvalitnění výcviku, v monoha případech zpřísnění zkoušek a tím dosažení lepší kvality řidičů motocyklů.
Osobně postrádám dostatečně kvalitní medodiku k provádění výcviku a zkoušek a její praktické naplnění. Současný zákon 247/2000sb a jeho prováděcí vyhláška sice nejsou napsány špatně, ale ruku na srdce, jak jsou aplikovány v praxi? Kolik učitelů provádí výcvik krizových situací a kolik komisařů provádí zkoušku intenzivního brždění a úhybných manévrů? Kolik z nás při výuce teorie jízdy probírá fyzikální zákonitosti působení sil a alespoň žákům nastíní pojmy jako: poloha těžiště, obrácený smysl řízení, Kammrova kružnice? Mým názorem je, že současný stav kvality výcviku jízdy na motocyklu a odopvědnosti komisařů je u různých provozovatelů autoškol a na různých úřadech značně rozdílný.
Osobně vidím velké rezervy v přípravě žadatelů na autocvičištích. Zde bych navrhoval, po dostatečně dobrém zvládnutí základních úkonů (rozjezd, zastavení, velká osmička, dlouhý slalom...) na výcvikovém motocyklu s učitelem za zády, umožnit žákovi jízdu na cvičišti sólo za účelem tréningu náročnějších jízdních úkonů (stabilita v min. rychlosti, krátký slalom malá osmička, brždění na povrchu se zhoršenou adhezí atp.). Žák by již získával pocit samostatnosti a nemohl počítat s fyzickou pomocí učitele. Již by se stal odpovědným za své případné zranění a hmotnou škodu na motocyklu. Pokud by došlo k pádu je málo pravděpodobné že by měl takový pád při pomalé jízdě na cvičišti vážné následky jak na zdraví žáka oblečeného do motocyklové výstroje tak na poškození motocyklu vybaveného padacím rámem. Žák by však měl možnost včas zjistil že i v malé rychlosti může chyba bolet a to nejen fyzicky ale i finančně. Teprve po "dokonalém" zvládnutí stroje v malých a středních rychlostech (cca 5 - 50km/h) na cvičišti by mohl být žák "vpuštěn" do provozu. Otázkou je zda-li tuto odpovědnost nechat na učitelích nebo požadovat "úřední" přezkoušení již v této fázi. Každopádně přezkoušení ze zvládnutí stroje v omezém prostoru a v min. rychlostech by mělo být skutečně a ne jen papírově součástí zkoušek! Z individuality žadatelů jasně plyne že ten kdo neumí jezdit ani na kole a chce umět řídit motocykl (případ z praxe) stráví na cvičišti spoustu hodin a naopak "černý jezdec" malou osmičku a slalom za dvě hodinky vypiluje téměř k dokonalosti. Další "pravdou" je, že kdo neumí jezdit pomalu nebude umět jezdit ani rychle! Domnívám se že při této části výcviku (cvičiště sólo) by mohl být eventuelně použit i jiný než schválený výcvikový motocykl s druhými řidítky tzn. jakýkoli motocykl dané kategorie přičemž by měl žák možnost si zvolit, zda-li bude výcvik provádět na motocyku autoškoly nebo si zajistí vhodný motocykl sám. V druhém případě bych se ani nebránil myšlence mít na cvičišti současně více žadatelů (max. 3 - 5).
V další části výcviku by bylo určitě dobré, aby alespoň část byla zachována dle současných zvyklostí (druhá řidítka, jízda s učitelem) a schopnost jízdy v tandemu by dle mého stále měla zůstat podmínkou pro úspěšné složení zkoušek. V některých ojedinělých případech je účast učitele/komisaře na daném motocyklu přímo nutná (drobná děvčata na výcvikovém motocyklu ze kterého bezpečně nedosáhnou na zem apod.). Pouze po dostatečném přesvědčení učitele, že je žák schopen se po sinici bezpečně pohybovat, že je schopen daný motocykl fyzicky zvládnout a za předpokladu znalostí pravidel (test) by se mohlo přistoupit k jízdě sólo.
Dokážu si dokonce i představit jízdu žáka sólo na moto sk. A1 po městě s doprovodem učitele v autě, avšak jedině po té co bude žák vyježděný na cvičišti, prokazatelně bude ovládat pravidla a bude jasně upraveno že v případě neuposlechnutí pokynů učitele přes intercom za něj učitel nenese odpovědnost.
Při jízdě sólo by měla být brána zřetel nejen na jízdu podle pravidel v obci, ale i na jízdu mimo obec (okresní silnice, zatáčky, nepřehledná místa apod.) a pokusit se tak naučit žáka přizpůsobit styl a zejména rychlost jízdy všem okolnostem, nejen rychlostním limitům na rovné široké silnici které po složení zkoušek stejně pravděpodobně dodržovat nebude. Tento způsob výcviku by byl vhodný především u skupin A2 a A. Za zcela nevhodné však považuji v těchto případech doprovod učitele jinak než na druhém motocyklu se srovnatelným výkonem a jízdními vlastostmi. Podmínkou bych viděl možnost komunikace přes "full duplex" bezdrátový intercom (nikoli vysílačka).
Doufám že mi dáte za pravdu že je obrovský rozdíl mezi drobným děckem které chce jezdit zatím jen na "babetě" a "rádoby zkušeným motorkářem" který už má něco naježděno třeba na papírově seškrcené R1... Kvalitní učitel má oba co naučit a kvalitní komisař by měl být schopen ohodnotit zda-li je ten či onen žadatel schopen se bezpečně účastnit provozu bez ohledu na konkrétní typ motocyklu na kterém skládá zkoušku. Sebepropracovanější právní úprava asi nikdy nezaručí ten nejvhodnější a nejbezbečnější průběh výcviku a 100% stejnou náročnost zkoušek na různých místech.
Východisko vidím ve zkvalitnění práce učitelů jízdy na motocyklu, v objektivním a jednotném přístupu zkušebních komisařů, ve vymezení jasných odpovědnostních vztahů žák X učitel (komisař) s možností individuálního přístupu k jednotlivým žadatelům (počet hodin, způsob výcviku). Ideálním by se mi zdálo pokusit se navrhnout kompromisní řešení, aby to co bude na papíře v zákonech a vyhláškách bylo pro učitele co do způsobu výcviku dostatečně volné, ale současně přeneseno na kvalitu výcviku a dovednosti žáka i přísné, ale hlavně prakticky providitelné ...
AUTOŠKOLY A KOMISAŘI NEJSOU OD TOHO ABY DĚLAI LIDEM ŘIDIČÁKY, ALE ABY JE NĚCO NAUČILI A JEJICH DOVEDNOSTI NÁSLEDNĚ OVĚŘILI...
Doporučení
27.11.2009 18:59 vložil skubanek () IP: r9fi87.net.upc.cz (neregistrován)
V autoškole,kterou jsem navštěvovala byly dvě učebny,hodně žáků a jeden instruktor,který to musí zvládat odjezdit a naučit všechny.Musím podotkonout,že je to skvělý instruktor,který opravdu naučí a vše si budu od něj pamatovat.jen paní majitelka asi to neuměla lépe a plynule zorganizovat.Instruktor musí mít také dovolenou,pak se něco může porouchat na autě atd.Autoškola,kterou nedoporučuji pro dlouhé trvání je paní Evy Němcové sídlíci v Praze 9 Prosek ul.Lovosická a další učebnu má v Bouřilově ul.na Rajské zahradě Praha 9.Přestup jsem měla udělat už dávno,dnes jsem již mohla mít vše za sebou.Mám před sebou deset jízd a pak zkoušky,snad to zvládnu ještě v letošním roce.
ridicak velke A
27.5.2010 05:49 vložil Antonin () IP: 189.29.broadband11.iol.cz (neregistrován)
Re: ridicak velke A
27.5.2010 09:42 vložil Mablees (Mablees) IP: 90.183.82.208
Antonin napsal
Dobry den, chtel sem se zeptat kdy bude platit velke A od 24 let a paxe na male A , i to ze instruktor uz nebude sedet s zakem na jedne motorce a jak sem cetl a rikali v televizy bude za nim jezdit autem i zkouska tak bude probihat? Prave mi bylo 21 jeste brigadou vydelam nejake penize na skolne a rad bych si autoskolu na A udelal. Rikali prave ze se autoskola bude hodne zdrazovat a ja si nedovedu ani predstavit, ze bych jezdil sam a ucitel me nebude moct poradit kdy mam a jak radit a kdybych udelal nejakou ridicskou chybu, nebo na neco zapomel, prehlid tak to se asi pk na silnici rozmlatim. Chtel bych to stihnout udelat co nejdriv nez to bude platit po novu, protoze toho se fakt bojim a nedovedu si predstavit jezdit bez zkuseneho ucitele motorkare. Nikdy sem na motorce nejel. Muzete mi nekdo poradit od kdy to bude? dekuji Antonin
Re: Re: ridicak velke A
27.5.2010 23:09 vložil Ondřej Horázný () IP: 65-108-207-85.strcechy.adsl-llu.static.bluetone.cz
Mablees napsal
Dobrý den, doporučuji samozřejmě co nejdříve . . . . jinak rok 2013 dle ESVycvik motocyklu na dalkove ovladani v praxi
8.8.2010 13:01 vložil DaliborProske () IP: g225197021.adsl.alicedsl.de (neregistrován)
Dalibor Proske
www.fahrschule-proske.com
informace
8.8.2010 13:51 vložil Jan () IP: 189.29.broadband11.iol.cz (neregistrován)
Zacka 50 kg
8.8.2010 14:23 vložil Dalibor Proske () IP: g225197021.adsl.alicedsl.de (neregistrován)
zacka
8.8.2010 17:01 vložil Jan () IP: 189.29.broadband11.iol.cz (neregistrován)
Curriculum
8.8.2010 17:22 vložil Dalibor Proske () IP: g225197021.adsl.alicedsl.de (neregistrován)
Sam nemam pro kazdou skupinu motocykl, spolupracujeme bez problemu.
Zdravim Dalibor
zacka
8.8.2010 17:37 vložil Jan () IP: 189.29.broadband11.iol.cz (neregistrován)
U Vas v nemecku teda 12 v provozu?
Cviciste
8.8.2010 17:43 vložil DaliborProske () IP: g225197021.adsl.alicedsl.de (neregistrován)
Dalibor
zacka
8.8.2010 17:50 vložil Jan () IP: 189.29.broadband11.iol.cz (neregistrován)
Vycvik A1, Ab, Au
8.8.2010 18:09 vložil Dalibor Proske () IP: g225197021.adsl.alicedsl.de (neregistrován)
Ceny moto
8.8.2010 18:12 vložil Dalibor Proske () IP: g225197021.adsl.alicedsl.de (neregistrován)
Dalibor
ceny moto
8.8.2010 20:40 vložil aš Aujezdský (aš Aujezdský) IP: 10.0.104.66
Re: Vycvik A1, Ab, Au
8.8.2010 20:50 vložil Jan () IP: 189.29.broadband11.iol.cz (neregistrován)
Dalibor Proske napsal
Psal jsem, ze je predepsano 12 hodin, ktere zcasti musi se jet po dalnici, mimo osady a se svetly, ale ty nesmi zak absolvovat na zacatku vycviku, takze nejdrive jede tolik hodin, kolik potrebuje aby se nezabil napr. na dalnici, prvni hodiny jedu na parkovisti tak dlouho az je schopen jet pred a nebo i prvni hodiny za autem. Da se rict, ze predepsano je 18 hodin a ty mi vetsinou nestaci, prumerne jezdim asi 20 hodin prakticky vycvik motocykly skupin A1(125ccm), Ab(25kW) a nebo Au(nad 25kW).Dalibor20 hodin
8.8.2010 21:04 vložil Dalibor Proske () IP: g225197021.adsl.alicedsl.de (neregistrován)
Re: 20 hodin
9.8.2010 09:12 vložil Ing. Aleš Horčička (Ing. Aleš Horčička) IP: 2.190.broadband2.iol.cz
Dalibor Proske napsal
Ucil jsem drive (pred 1987) v Ostrave, taky mne to zpocatku sokovalo nechat zaka jet samotneho na motorce, ale v te chvili se chovaji zcela jinak a jsou mnohem snazivejsi. Prakticky nikdy s nim na motorce nesedim, nemame dvoji ovladani, neexistuje. To vse bez velkych problemu funguje.prosba
9.8.2010 22:09 vložil Dalibor Proske () IP: g227157033.adsl.alicedsl.de (neregistrován)
Dekuji, pekny vecer Dalibor
Re: Zacka 50 kg
10.8.2010 13:28 vložil David () IP: 80.188.171.52 (neregistrován)
Dalibor Proske napsal
Zdravim, pokud skutecne prijde nekdo, kde nemohu s klidnym svedomim uzavrit vycvik, tak mu doporucim jinou tridu(A 34koni), pokusim se pro nej najit vhodny motocykl (spoluprace mezi kolegy) ale mel jsem uz i (snad jen dva) pripady, kdy sami, po podrobnem hovoru se mnou uznali, ze to proste nejde. Zaka mohu pustit ke zkousce az kdyz jsem presvedcen, ze muze prezit a potom rozhoduje zkousejici, ktery musi mimojine zkouset 6 "zakladnich jizdnich ukolu" a to taky samozrejme dela. Dekuji Dalibormotorka
10.8.2010 20:54 vložil Jan () IP: 189.29.broadband11.iol.cz (neregistrován)
Ano na motorce at jezdi zaci samy, ale az po 20 hodinach jizdy s ucitelem a az ucitel uzna, ze uz je muze do provozu pustit, nebo hold to vsichni jak ted uz delat nebudou moct, protoze motorku nedaji na stojan, nezvladnou aspon kousek tlacit, neudri na nohach protoze sotva dosahnou vzrustem na zem a tak dal. Pak budou mit smulu a A mit nebudou no. Bez riditek by mozna pripadalo v uvahu jen rozsirovani z male A na velkou a to az po te dvoulete praxe na male, to pak uz je jine.
Re: motorka
11.8.2010 08:52 vložil David () IP: 80.188.171.52 (neregistrován)
Jan napsal
Pan David je presnym dukazem neznalosti veci. Jen tlacha o spatnem vycviku sve pritelkyne na motorce, ale nevi o tom nic. Zajimalo by me jak by mluvil, kdyby jeho draha jela ve vycviku sama a nekde to polozila a osklive se podrela, nebo nedejboze zlomila pri padu ruku, nebo nohu v kotniku. To by pak psal, ze bude zalovat autoskolu jak je mozne, ze tak krehka holka muze jezdit v provozu sama na tak tezke motorce bez dozoru ucitele, ze to je hazardovani se zdravim slecny a ze budou pozadovat tucne odskodneni a bolestne co ji ta autoskola zpusobyla, bo kdyby jezdila s ucitelem by se to nestalo a nemela by sroubovany kotnik a trvale nasledky. Vsem doporucuji v autoskole XXX nikdy nedelejte na motorku, jsou to kaskaderi.Ano na motorce at jezdi zaci samy, ale az po 20 hodinach jizdy s ucitelem a az ucitel uzna, ze uz je muze do provozu pustit, nebo hold to vsichni jak ted uz delat nebudou moct, protoze motorku nedaji na stojan, nezvladnou aspon kousek tlacit, neudri na nohach protoze sotva dosahnou vzrustem na zem a tak dal. Pak budou mit smulu a A mit nebudou no. Bez riditek by mozna pripadalo v uvahu jen rozsirovani z male A na velkou a to az po te dvoulete praxe na male, to pak uz je jine.
Jen tam mimochodem nevím jestli víte ja probíhá získávání pilotního průkazu, ale jsou samostatné lety součˇastí výcviku a podmínkou získání pilotního průkazu, nevšiml jsem si že byt ito žaci nějak extrémně padali.
Samostatnost
11.8.2010 08:56 vložil Dalibor Proske () IP: g227010146.adsl.alicedsl.de (neregistrován)
Re: Samostatnost
11.8.2010 09:17 vložil david () IP: 80.188.171.52 (neregistrován)
Dalibor Proske napsal
Dobry den, je mi lito, ale posledni prispevek pana Jana jasne rika, ze zaka nenauci jezdit a to je prave ten bod o kterem se tady bavime!!! V zadnem pripade nejde o zdokonalovaci vycvik (kaskaderi), ale par o"grifu" aby prezili. Mimochodem i ja nejsem prilis nadsen zdokonalovacim treningem, mam dojem, ze to potom az prilis zvedne u nekterych sebevedomi a neuvedomi si vcas, ze i pro ne plati zakony fyziky. ale to pisu skutecnosti, ktere naproste vetsine tady jsou zrejme.§28 zák. 247/200sb a §19 vyhl. 167/2002sb
11.8.2010 15:05 vložil MATY (MATY) IP: 218.183.broadband13.iol.cz
ke způsobu výcviku a navrhovaným změnám se nebudu moc vyjadřovat protože bych se opakoval viz můj příspěvek výše. Zdá se mi, že se tady celkem zbytečně dohadujete dle příslový (jeden o voze, druhý o koze).
Na obou způsobech výcviku jsou klady i zápory stejně jako snad na všem.
Osobně běžně provádím výcvik na motocyklech jak v tandemu tak sólo a to na cvičišti i v běžném provozu, takže mohu alespoň srovnávat.
Nepředpokládám, že by někdo schválil jízdu žáka sólo bez jistého zvládnutí stroje na cvičišti a bez "dílčího přezkoušení", ani nepředpokládám že by někdo schválil možnost "privátního výcviku" a ze systému získávání odb. způsobilosti k řízení mv zcela vynechal autoškoly (probíráno v jiném vlákně).
Myslím že pan Dalibor přesně píchnul do vosího hnízda o kterém jsem psal výše. Domnívám se že drříve než vymýšlet nějaké "novoty" by se měl stát resp. kraje více soustředit na dodržování platných zákonů. Viz. nadpis tohoto příspěvku.
Nuže kolegové, ruku na srdce. Najde se zde vůbec někdo kdo provádí výcvik na motocyklu resp. zkoušky z odb. způsobilosti dle platné legislativy? Osobně vím jen o pár místech v republice kde se o to alespoň snaží.
Nedomnívám se, že pokud se chceme bavit o zkvalitnění naší práce obecně tak by jsme se neměli zajímat o práci komisařů. Kvalita autoškol je přímo ovlivněná náročností zkoušek, takže proč by měla autoškola kvalitně učit ovládání motocyklu když to komisař nezkouší? Možná si říkáte proč si to zbytečně ztěžovat, ale já chci aby se o výcviku na motocyklech v českých autoškolách přestalo psát tak jak píše pan David! Nějaká viditelná změna neproběhne ze dne na den vydáním nového zákona, prováděcí vyhlášky nebo metodiky. Taková změna bude trvat přinejmenším několik let a to jestli budeme učit v tandemu nebo sólo to výrazně neovlivní. Důležitý je přístup, znalosti a zkušenosti učitele. Obšas když vidím stodvacetikilového učitele v riflích a polobotkách který se křečovitě drží druhých řidítek a nohy šoupe po zemi tak se za svou profesi tak trochu stydím.
Byl bych velmi rád kdyby mě někdo vyvedl uz omylu, ovšem osobně se domnívám, že cca 95% žadatelů získá v Čr řo na motocykl aniž by absolvoval zákonem stanovený výcvik v autoškole a zákonem daný obsah zkoušky.
Ještě ke zdokonalovacím kurzům: Myslím že by bolo vhodné to blíže specifikovat, existují různé zdokonalovací kurzy, kurzy bezpečné jízdy a pod. Ovšem svým obsahem se mohou vyrazně lišit. Něco jiného je zdokonalovací kurz na cvičišti nebo polygonu prováděný alespoň přibližně dle §21 odst.1 vyhl. 156/2008sb. jednoduše řečeno zmiňované grify o kterých se zmiňoval pan Proske + teorie a něco jiného je kurz bezpečné jízdy na závodní dráze kde se sice natrénuje "dokonalý" průjezd zatáčkou, ale o řešení krizových situací na normální silnici, o nějaké defenzívě atp. se zde téměř nemluví. Řekl bych že ani sebedokonalejší autoškola není při běžném výcviku schopna naučit žáka který má odjeto pár hodin v autoškole to co se může naučit po nějaké době samostatného jezdění na své motorce na zdokonalovacím kurzu pod dohledem zkušeného učitele nebo instruktora.
PS: je hozhodně dobrě že se tato tématika žačla alespoň trochu řešit, to že se mezi sebou v některých věcech ohledně způsobu výcviku sólo/tandem neshodneme je naprosto normální, přesto to není důvodem se vzájemě napadat urážet atp. jak už jsem psal v předešlém příspěvku: "Východisko vidím ve zkvalitnění práce učitelů jízdy na motocyklu, v objektivním a jednotném přístupu zkušebních komisařů kteří budou zkoušet dle platné legislativy, ve vymezení jasných odpovědnostních vztahů žák X učitel (komisař) s možností individuálního přístupu k jednotlivým žadatelům (počet hodin, způsob výcviku). Ideálním by se mi zdálo pokusit se navrhnout kompromisní řešení, aby to co bude na papíře v zákonech a vyhláškách bylo pro učitele co do způsobu výcviku dostatečně volné, ale současně přeneseno na kvalitu výcviku a dovednosti žáka i přísné, ale hlavně prakticky providitelné ..."