Autoškoly versus komisaři v Jihlavě
12.12.2009
Minulý týden rozhýbala stojaté vody aféra se zkouškami řidičů v Jihlavě. Problém jistě není jednoduchý a jednoznačný. Obě strany tvrdí, že mají pravdu. Autoškoly tvrdí, že komisaři hodnotí zkoušky nepřiměřeně přísně. Žáci líčí, jak byli "vyhozeni" za to, že jeli moc blízko, či daleko od chodníku apod. Nadřízený komisařů se zaklíná bezpečností provozu a tvrdí, že mají za nové řidiče odpovědnost. Kde je tedy pravda?
Zkusme se podívat, jak má vypadat hodnocení zkoušky podle předpisů. Nejprve odkazy na články o Jihlavě:
www.ridicvysociny.cz/clanek4920-v-telci-ke-zkousce-nepripraveneho-nepusti.html
www.ridicvysociny.cz/clanek4909-jihlavsti-komisari-jsou-postrachem-autoskol.html
tn.nova.cz/zpravy/regionalni/jihlavske-autoskoly-bojuji-s-komisari-pry-jim-sikanuji-zaky.html
A nyní soubory, které jsou výtahem ze zákona č.247/2000 Sb. o získávání a zdokonalování odborné způsobilosti k řízení motorových vozidel a z prováděcí vyhlášky č.167/2002 Sb.
Zákon č.247/2000 Sb. : admin/files/File/Soubory-clanky-Jihlava/zkousky-247.doc
Vyhl.č.167/2002 Sb.: admin/files/File/Soubory-clanky-Jihlava/zkousky-167.doc
Směrnice č.2006/126/ES: admin/files/File/Soubory-clanky-Jihlava/zkousky-smernice.doc
Pro ty, kdo problematice rozumí, je třeba zdůraznit, že vyhodnocení zkoušky ve směrnici je naprosto nedostatečně transponováno do zákona a vyhlášky. Kdo za to může? V tomto případě zcela jednoznačně ministerstvo dopravy, respektive ti jeho zaměstnanci, kteří zmíněnou vyhlášku v roce 2002 tvořili. Dnes na MD nepracuje patrně již ani jeden z nich. Zmíněné texty, které stanovují podmínky pro hodnocení zkoušek byly totiž již ve směrnici 200/56/ES a do českého práva měly být transponovány již před vstupem ČR do EU. Pro členské státy bylůa tehdy lhůta 30.9.2003. Případné výmluvy dnešního MD ČR , že lhůta na směrnici 2006/126/ES je do ledna 2013 by byly neakceptovatelné.
Nevím, jak jsou komisaři v Pardubicích školeni, pokud jde o vyhodnocení zkoušky.S ohledem na harmonizaci předpisů pro provádění zkoušek by lektoři komisařů podle směrnice postupovat jistě měli a doufám, že tak činí. V každém případě Asociace autoškol zváží v nejbližší době podat ministerstvu dopravy podnět na novelizaci vyhlášky tak, aby v ní byly podmínky směrnice pokud jde o minimální požadavky na hodnocení zkoušek tam uvedené řádně transponovány.
Autor: Ondřej Horázný | Sekce: Názory členů AAČR | Tisk | Poslat článek známému