Co nás čeká v blízké budoucnosti ?

30.1.2006

Úvaha ing.Jana Černého o možné budoucnosti autoškol.

Co nás čeká v blízké budoucnosti?
Ing. Jan Černý – člen Výkonné rady AA ČR
 
Vážení kolegové a kolegyně,
 
            V poslední době jsem se začal zabývat otázkou, co nás, autoškoly, čeká do budoucna. S velkými obavami se dívám na dnešní situaci, kdy autoškoly ve snaze získat co nejvíce klientů se podbízí nízkými cenami, což roztáčí nebezpečnou spirálu, která jednoznačně vede až k likvidaci malých i větších autoškol. K tomu tyto trendy jednoznačně vedou, neboť není možné snižovat ceny za služby, když neustále stoupají naše náklady (zvyšují se ceny za energie, platby za sociální a zdravotní pojištění, za pohonné hmoty, za vozidla a jejich servis, odměny učitelům, atd., atd.).
 
Trend snižování cen při rostoucích nákladech na naši činnost je velmi nebezpečný. Vzhledem k tomu, že každý z nás musí být z něčeho živ, potřebuje prostředky na zabezpečení potřeb své rodiny (bydlení, jídlo, oblečení a další nezbytné náklady), je jasné, že při stále se snižujících cenách nám pak již nezbude mnoho prostředků na obnovu vozového parku, modernizaci a rozvoj učebních prostor a zkvalitnění naších služeb. Časem nebudeme mít prostředky na zaplacení svých závazků (faktury za energie, leasing vozidel apod.), pak nebudeme mít na nákup pohonných hmot, opravy vozidel, nákup učebních pomůcek, atd. No a nakonec pak budeme nuceni svojí firmu, kterou jsme léta budovali, zavřít a nezbude nám nic jiného, než jít někam pracovat (většinou za málo peněz) nebo zrušit živnost a jít se zaevidovat na pracák jako nezaměstnaní, opět za málo peněz.
 
Zaráží mne názory těch, co nabízí výcvik za stále se snižující ceny. Tito lidé často ani ve většině případů neví a nebo dělají, že neví, jakým způsobem by měli cenu za výcvik kalkulovat. Často pak stanovují cenu tak, že si zjistí ceny u konkurence a pak nastaví svoji cenu o několik set korun nižší. Tak ale nelze cenu stanovit. Do cenové kalkulace je nutno zahrnout veškeré náklady na činnost, tj. především cenu za výcvikové vozidlo, náklady na provoz vozidla (pneu, servis, spotřební díly, maziva, pohonné hmoty, pojištění vozidla, STK, atd.), náklady na mzdy pro učitele, resp. odměny pro majitele – učitele, samozřejmě včetně povinných odvodů (ZP, soc.pojištění, daně z příjmu), režijní náklady na provoz firmy (náklady na učebnu včetně energií – teplo, plyn, elektřina, učební pomůcky, telefony, náklady na reklamu, náklady na vybavení – PC, video, televize apod. A nakonec pak přiměřený zisk. Jiná možnost není, neboť se pak nedá mluvit o podnikání, ale jen o přežívání.
 
Velmi zajímavé je porovnání poměru ceny za autoškolu k průměrným příjmům ve vyspělých zemích EU. Ne, nechci přepočítávat ceny jinde na koruny, ale pouze porovnat ceny za AŠ s průměrnými platy. Většinou jsou ceny za výcvik pro skupinu B zhruba 60 – 70 % průměrného platu v dané zemi. A u nás? Není nic mimořádného, když najdeme cenu na úrovni 25 – 30 % průměrného platu. Já vím, lze namítat, že výpočet průměrného platu vychází ze statistik, ale tak je tomu všude, i ve vyspělých zemích EU. Takže bychom se měli velmi zamyslet nad tím, co děláme a jestli tím neděláme cestu pro ty, co prosazují zkušební centra a neziskovou zkušební organizaci. Já jsem přesvědčen, že jim velmi pomáháme v prosazování těchto záměrů. Zvláště, když MD prosazuje 50 % snížení nehod a usmrcených do roku 2010.
 
Nízké ceny velmi často vedou k obcházení předpisů, prostě se využívají chyby v legislativě a nedostatečná kontrola, což umožňuje provádět výcvik systémem „papír a tužka snese všechno“ a výsledkem je nedostatečně připravený řidič, který není schopen bezpečně zvládat vozidlo v dnešním náročném provozu. A to by mohlo v budoucnu znamenat vytvoření nejen zkušebních center, ale i jednotné organizace typu dřívějšího Svazarmu, která zajistí jednotný a kvalitně provedený výcvik a následkem toho dojde k faktické likvidaci dnes provozovaných autoškol. Tomu nasvědčují i snahy MD o vznik tzv. „akreditovaných osob“ pro školení řidičů C a D (právnické osoby). Dalším krokem by mohl být vznik nového „Svazarmu“ a takto vzniklá organizace by pak neměla moc práce s likvidací dnešních autoškol.
 
Věřím, že je ještě čas k nápravě stavu, ale nesmíme moc dlouho váhat. Jinak nás může někdo totálně převálcovat a zlikvidovat.

Autor: Redakce   |   Sekce: Názory členů AAČR   |   Tisk   |   Poslat článek známému


Diskuse

Zobrazit vše Zobrazit vybrané Vložit příspěvek


Přihlášení

Jméno:
Heslo:
přihlašovat automaticky  

  Poslat heslo

Jaký způsob výcviku motocyklů preferujete?

74% (13338)

11% (2028)

2% (447)

11% (2075)




Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2024