Seminář pro učitele motocyklů.

25.6.2013

Ing. Jan Černý, člen VR AA ČR o.s., Matouš Landa Dne 20.6.2013 se uskutečnil za krásného počasí na autocvičišti v Kolíně již pátý seminář pro učitele autoškol na téma „Výcvik řidičů motocyklů“. Seminář byl tentokrát pořádán AA ČR o.s a byl určen pro členy Asociace autoškol, o.s. V případě nenaplnění kapacity se mohli přihlásit i nečlenové AA – učitelé autoškol. Pro členy AA byl stanoven symbolický poplatek. Na seminář bylo přihlášeno 14 učitelů, nakonec jich přijelo s vlastními motocykly devět a tři jako diváci..

 

Po presenci účastníků byla zahájena dopolední teoretická část. Nejprve si všichni účastníci mohli formou krátkého testu ověřit, zda-li nemají nějaké mezery v teoretických znalostech o řízení motocyklu. Pak následovala presentace Ing. Černého, ve které byli přítomní seznámeni s novinkami ve výcviku řidičů motocyklů dle směrnice 126/2006ES, tedy podle již schválené tzv. „euronovely“ zákonů 361/2000sb. a 247/2000sb. (nové rozdělení skupin řidičských oprávnění na motocykly, podmínky pro jejich získávání a nové podmínky pro výcvikové motocykly) a to včetně připravovaných změn. Na nenavázal p. Landa se svojí presentací metodiky přípravy řidičů motocyklů, a s průběhem části praktické zkoušky v souladu s platnou prováděcí vyhláškou zák. 247, tak jak se provádí v Kolíně a a v rychlosti se probral i základní fyzikální zákonitosti zejména při intenzivním brzdění, ale i další časté chyby účastníků.
 
            Poté byla zahájena dopolední praktická část, při které si účastníci vyzkoušeli na vlastní kůži všechny základní jízdní úkony, které by měl podle již dnes platné legislativy zvládnout každý žadatel! Na ploše cvičiště byly postaveny jednotlivé cviky – dráha pro pomalou jízdu, pomalý a rychlý slalom, otočka tvaru „U“ a osmička. V průběhu jízd byli účastníci upozorňováni na chyby, kterých se dopouštěli.
 
            Po přestávce na oběd a občerstvení, které bylo nutné s ohledem na tropické teploty, pak pokračovaly praktické jízdy, při kterých si účastníci procvičili běžné i intenzivní brzdění, průjezd zatáčkou, na ploše byl také koridor pro nácvik úhybného manévru. Pro zpestření byly mimo povinné jízdní úkony k dispozici také štěrková dráha pro nácvik brzdění na místech se zhoršenou adhezí, kde se trénuje zejména reakce na zablokování předního kola.
 
            Pak si mohli účastníci vyzkoušet na přilehlé slepé komunikaci zastavení motocyklu z vyšších rychlostí a také si procvičili, jak se vyhnout náhlé překážce pomocí úhybného manévru, opět pří jízdě vyšší rychlostí.
 
            Po úspěšném zvládnutí připravených cviků probíhala další věcná diskuse k tématu a všichni účastníci se shodli na tom, že tento seminář pro ně byl rozhodně přínosem. Doufejme, že účastníci pochopili, že se správným přístupem učitele lze během relativně krátké doby naučit žáky stroj opravdu ovládat, že i úkony, které na první pohled vypadají jednoduše, je potřeba trochu potrénovat a také to, že úkony, které sice vypadají nebezpečně, lze provést úplně v klidu a s přehledem. Z diskuse je zřejmé, že k nácviku těchto jízdních úkonů není nutné mít vždy k dispozici samostatné uzavřené cvičiště, stačí mít nějakou vhodnou volnou plochu (tu by ostatně měla mít k dispozici každá autoškola), ovšem v našich podmínkách prakticky nelze tyto jízdní úkony bezpečně provádět v běžném silničním provozu a přítomnost učitele na motocyklu takovýto trénink ovládání motorky značně komplikuje.
 
Fotografie ze semináře najdete na adrese:
 
http://asociaceautoskol.rajce.idnes.cz/2013-06-20_Seminar_pro_ucitele_AS v_Koline
           
           
Ing. Jan Černý a Matouš Landa

Autor: Ing. Aleš Horčička   |   Sekce: Semináře pro autoškoly   |   Tisk   |   Poslat článek známému

Přihlášení

Jméno:
Heslo:
přihlašovat automaticky  

  Poslat heslo

Jaký způsob výcviku motocyklů preferujete?

74% (13337)

11% (2028)

2% (447)

11% (2075)




Mapa webu  |  Redakční systém WebRedakce - NETservis s.r.o. © 2024